Abonneren  Inloggen

​Daar is-ie weer: de nieuwe PRINTmatters!

29 oktober 2025

PRINTmatters verschijnt binnen enkele dagen weer bij de abonnees. In de november-editie van het 84-pagina’s tellende magazine is er veel aandacht voor het thema duurzaamheid. Daarnaast bieden we een waaier aan andere boeiende verhalen, analyses en achtergronden over de wereld van gedrukte visuele communicatie. Daaronder bevindt zich een flinke feature over grafische vormgeving. Een preview.

  • De Carbon Print-Score: daar ga je ongetwijfeld nog veel over horen. Dit nieuwe duurzaamheidslabel op een printproduct of in bijvoorbeeld een offerte maakt in één oogopslag zichtbaar hoe duurzaam dat product is. We gingen langs bij Dienstencentrum. Daar werd uitgelegd hoe die Carbon Print-Score tot stand komt en hoe die score + kleurenlabel + QR-code de printwereld opschudt en verovert: momenteel Nederland, maar waarschijnlijk al snel ook Europa. Absoluut lezen dus, dit artikel!
  • PRINTmatters was een van de initiatiefnemers van een groot onderzoek door het Eindhovense bureau Markteffect naar de uitdagingen en kansen voor de print- en sign-industrie in de komende vijf jaar. Je leest een samenvatting van dat onderzoek. Daarin komt ook duurzaamheid uitgebreid aan bod. Wat blijkt: bijna twee keer zoveel printmedia-ondernemers en -professionals zien duurzaamheid als een probleem dan als een kans: een kans om positief op te vallen in de markt en daarmee de klantvraag naar je toe te trekken.
  • Dat “Print” door de buitenwereld geregeld wordt geassocieerd met verspilling is Dharminder Biharie een doorn in het oog. In zijn vaste bijdrage legt hij uit hoe “Print in het pak werd genaaid” door de snelle digitale jongens, en wat de printsector daartegen nu eindelijk moet doen. Het gaat immers om niets minder dan de toekomstige license to produce!
  • In hun Tips & Tricks-rubrieken gaan ook Probook en GrafiStore in op duurzaamheid. Zij bespreken respectievelijk ideeën voor duurzaam geproduceerde boeken en trucs om de bestandsgrootte van PDF’s - en daarmee het energie- en databeslag - drastisch te verminderen, zónder verlies van kwaliteit.
Portret dame Dienstencentrum
Foto ; Pim Ras
Paraskevi Koumadoraki is adviseur Duurzaamheid bij Dienstencentrum. Zij helpt bedrijven om te werken met de CO2 & Energie-RIE en ClimateCalc, twee onmisbare instrumenten voor de berekening van de Carbon Print-Score. Fotograaf: Pim Ras

Trends in grafische vormgeving

Zeven trends in grafisch ontwerp: dat is toch wel het allerleukste artikel in deze PRINTmatters. Van geopuzzels tot Hyper Bubble, en van gotische badges tot Nieuw Naturalisme: elke duiding van een huidige grafische ontwerptrend is voorzien van bestaande - soms bekende - grafische voorbeelden, maar ook van fictief, zelf gemaakt werk. Niet de minste bronnen werden door auteur en grafisch ontwerper Damir Kostanjski geraadpleegd, onder wie Philip VanDusen: een Amerikaanse merkstrateeg , ontwerper en YouTube-creator, bekend om zijn heldere inzichten in merkontwikkeling, designtrends en creatief ondernemerschap.

De recente rebranding van Burger King: een voorbeeld van de Hyper Bubble-trend in grafisch ontwerp

Zelf produceren of uitbesteden?

In de door Probo mogelijk gemaakte serie “Zelf produceren of uitbesteden” diepen we in Deel 2 onder meer de vraag uit hoe jij als printprofessional de juiste keuzes maakt tussen grip door eigen productie en vrijheid om te ondernemen en innoveren door uitbesteding. Zo stelt de Creator Economy - waarin designdrempels door AI-tools wegvallen - je in staat om razendsnel een vraag te creëren naar printproducten die je vervolgens extern laat produceren. Welke keuzes je ook maakt: doe het vanuit de vraag waar de kracht van jouw businessmodel zit, zo wordt uitgelegd.

Seinen op rood in de Europese papierindustrie

Clemens Unterberger, directeur Marketing & Sales bij Sappi Europa, sprak tijdens het Intergraf-congres Print Matters for the Future in Novotel West in Zürich over trends in de Europese markt voor grafisch papier. Hij verwacht een periode van weer toenemende consolidatie en beschreef de huidige problemen van grote overcapaciteit. Het leidt tot veel te lage bezettingsgraden bij de dure machines voor de productie van grafisch papier, en miljarden weglekkende euro’s. Je leest een samenvatting van zijn analyse.

Clemens Unterberger van Sappi Europa sprak over een moeilijke Europese markt voor grafisch papier.

Slim ondernemen

Uiteraard bezochten we ook weer een aantal grafische bedrijven, namelijk Grafisch Bedrijf Goes en Multi-Post, dat onlangs zijn 40-jarig bestaan vierde. Hoe blijven deze bedrijven in uitdagende marktomstandigheden fier overeind? Een van de antwoorden: risicospreiding.
Een tweede manier om overeind te blijven kan zijn gelegen in verregaande automatisering, bij uitstek wanneer het businessmodel van jouw bedrijf is gebaseerd op operationele efficiëntie. Daar sluit de nabewerkingstechnologie van Horizon International optimaal bij aan, wanneer er sprake is van vellendruk. We spraken met distributeur Amstel Graphics over het evenement “Finishing First” dat Horizon recentelijk organiseerde in zijn Europese showroom in Hamburg. “Lights-out Production”, dat is nu al geen utopie meer. Jan en Ian Ceelen leggen uit hoe die vrijwel onbemande printproductie en nabewerking mogelijk is.

Paul van Driel, commercieel directeur van de Multi-Post Groep (rechts) en Erik Wolthuis, Productmanager Production Print bij Kyocera Nederland, voor de Multi-Post hoofdvestiging in Dordrecht.

Pieken met Online Print

Om alvast in de sfeer te komen: hoe speel je als grafimediabedrijf optimaal in op de maand december, het piekseizoen van print? Daarover schreef Marcin Majda, CEO van het Poolse Antigro Designer, een gastartikel. Hij gaat daarin dieper in op deze tip: ‘Zorg dat je als printserviceprovider klaar bent door je klanten een vlekkeloze gebruikerservaring te bieden bij het ontwerpen en bestellen van gepersonaliseerde cadeaus zoals fotoboeken en kalenders. Een soepel, intuïtief ontwerp- en bestelproces verhoogt de klanttevredenheid, stimuleert herhaalaankopen en laat jouw bedrijf optimaal profiteren van de feestdagen.’

Een vervroegd cadeau

En daarmee komen we terecht in de feestdagensfeer die we alweer weken in de winkels beleven. Wij hopen dat je de komende PRINTmatters ervaart als een vervroegd cadeau boordevol kennis, inspiratie en beleving. Veel lees- én kijkplezier gewenst!

Wim Danhof, hoofdredacteur PRINTmatters


​​Ontvang wekelijks de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox