Gemeente Rotterdam wint rechtszaak over “ongeadresseerd drukwerk”
Stichting Postfilter, Kiesjefolders B.V. en Koninklijke PostNL B.V. hebben in hoger beroep de rechtszaak verloren die zij gezamenlijk hadden aangespannen tegen Gemeente Rotterdam. De rechter was het eens met Gemeente Rotterdam, die drukwerk zonder naam, maar met adres als “ongeadresseerd drukwerk” beschouwt. De uitspraak heeft mogelijk gevolgen voor bedrijven die gebruikmaken van direct mail.
De zaak kwam aan het rollen door de folder van een pizzaketen die geadresseerd was aan “De Pizzaliefhebber”, zonder exacte naam dus, maar wel met een bezorgadres op de folder. De Afvalstoffenverordening van Rotterdam verbiedt het om ongeadresseerde reclamedrukwerken te (laten) bezorgen, tenzij de ontvanger heeft aangegeven daartegen geen bezwaar te hebben. Volgens de Gemeente is een reclamedrukwerk “ongeadresseerd” als er wel een adres maar geen naam op staat, zoals bij “Aan de bewoners van” gevolgd door een adres.
JA/JA-sticker
PostNL, Kiesjefolders B.V. en Postfilter (dat onderdeel is van Stichting Postfilter - een initiatief van Thuiswinkel.org, Goede Doelen Nederland, DDMA, PostNL, KVGO en Mediafederatie), vonden dat de regels te ver gingen en in strijd waren met de Postwet en de vrijheid van meningsuiting. Zij stapten naar de rechter, die in de hoger beroep-zaak Gemeente Rotterdam in het gelijk stelde. Post zonder persoonlijke naam, zoals "aan de bewoners van…", mag volgens de rechter alleen worden bezorgd bij adressen die hiervoor uitdrukkelijk toestemming hebben gegeven (d.m.v. een JA/JA-sticker op de brievenbus). Deze regels gelden voor de verzender, niet voor de bezorger.
Economische impact
In een bericht op LinkedIn reageert Mark Bonenkamp, directeur van Vogelaar en voorzitter van Postfilter, teleurgesteld op de uitspraak, die volgens hem het mkb raakt en economische impact heeft op drukkerijen, ontwerpers, mailingbedrijven en distributeurs. ‘Dit is een tegenvaller voor bedrijven die via direct mail klanten werven. Ironisch genoeg wordt dit verdedigd vanuit milieuoverwegingen, terwijl online adverteren – het logische alternatief – veel meer beeldimpressies vereist en dus juist milieubelastender is.’
Bonenkamp geeft aan dat Nederland koploper is in papierrecycling. ‘82% van al het niet-verpakkingspapier wordt ingezameld en hergebruikt, tegenover een Europees gemiddelde van 71,4%. In 2023 bestond 87% van het nieuw geproduceerde papier in Nederland uit oudpapier.’ Volgens hem komt er meer druk te staan op het kanaal post en krijgt de Nederlandse maakindustrie het moeilijker ten opzichte van buitenlandse online advertentieplatformen als Meta, Google en Microsoft. Hij vindt het argument van ‘ongewenste post’ achterhaald. ‘Met slimme data kun je gericht mailen naar mensen die echt interesse hebben. En wie geen post wil, kan zich al jaren uitschrijven via Postfilter.’
Ontvang iedere week de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox