Abonneren  Inloggen

KVGO maakt grafimedia-branche zichtbaar

30 december 2024

Het Koninklijk Verbond Grafische Ondernemingen heeft in 2024 zijn meerwaarde voor de grafische sector in tal van thema’s en dossiers bewezen. De brancheorganisatie kijkt vooruit naar een wederom dynamisch 2025. Een interview met directeur Brecht Grieten en voorzitter Dick Naafs.

Grieten ging sinds zijn aanstelling in gesprek met alle stakeholders om vast te stellen welke thema’s er leven binnen de grafische markt: met de eigen leden en vertegenwoordigers van de werknemers, maar ook met toeleveranciers van de sector, met wie de banden zijn aangehaald. Volgens Grieten staat de KVGO-deur ook open voor grafische bedrijven die geen lid zijn: ‘Ook van hen kunnen we leren.’

Externe deskundigheid ontsluiten

Grieten over het huidige momentum: ‘Wij zien dat grafische ondernemers steeds meer ballen in de lucht moeten houden, terwijl ze alle aandacht nodig hebben voor hun core-business: het produceren van drukwerk en het onderhouden van de relatie met hun opdrachtgevers. Wij zijn er om hen te faciliteren als er zaken op hun pad komen die invloed hebben op hun bedrijfsactiviteiten en waarvoor een beroep moet worden gedaan op externe deskundigheid.’ KVGO werkt hiervoor samen met verschillende partners. Indien nodig gaat KVGO ook in gesprek met externe experts.

Cybersecurity en robotisering

Grieten stipt aan: ‘Wij zijn een ledenvereniging; onze leden bepalen in welke richting wij ons als KVGO bewegen. Al zullen wij voor een aantal zaken zelf het initiatief nemen, zoals veranderingen in wet- en regelgeving. Wij lopen vooruit op wat komen gaat. Tegelijkertijd maken we gebruik van de kennis die bij onze leden aanwezig is. Zo brengen we leden ook met elkaar in contact als er specifieke vragen zijn, bijvoorbeeld op het gebied van arbo of techniek.’

Grieten en Naafs zien hierin een duidelijke taak voor KVGO. Zij constateren dat de verschillende netwerkbijeenkomsten en ook de jaarvergadering steeds beter bezocht worden. Naafs: ‘Een onderwerp waar we tijdens de laatste jaarvergadering aandacht aan hebben besteed is cybersecurity. Dat raakt iedereen. Ook een thema als robotisering heeft onze aandacht, omdat dit leeft onder onze leden. Dit jaar organiseerden we daarover nog een kennissessie om ervaringen te delen. Daarvoor zette een van onze leden de deuren open.’

Netelige dossiers

Grieten kreeg in zijn eerste twee jaar een aantal lastige dossiers op zijn bordje, zoals de perikelen rond de postverspreiding. Het dossier is zeker niet afgesloten na de recente behandeling van de Postwet in de Tweede Kamer. Er bleek een meerderheid in de Tweede Kamer voor verder onderzoek door de Autoriteit Consument & Markt naar het handelen van PostNL in de zakelijke markt. Dat was precies waar KVGO voor pleitte en waarvoor een lobby is opgezet onder Tweede- en Eerste Kamerleden. De komende tijd is het zaak om, waar nodig, de ACM van feitenmateriaal te voorzien. Tegelijkertijd wil KVGO met PostNL in gesprek te blijven over de geboden servicekaders.

De KVGO-lobby op het gebied van de btw-verhoging en de nieuwe Postwet heeft belangrijke resultaten opgeleverd. Maar de strijd is nog niet gestreden.

KVGO lobbyde ook tegen btw-verhoging

Grieten noemt ook andere dossiers, zoals de uiteindelijk gecancelde btw-verhoging van 9% naar 21% bij onder andere boeken, kranten en tijdschriften. In de politieke lobby om die btw-verhoging van tafel te krijgen liep KVGO gezamenlijk op met organisaties die uitgevers, auteurs en journalisten vertegenwoordigen. Ook hier is de race nog niet definitief gelopen: de toezegging van minister Eelco Heinen dat deze verhoging niet doorgaat, moet nog worden waargemaakt.

EU-ontbossingsrichtlijn uitgesteld

Ook de in november met een jaar uitgestelde Europese ontbossingsrichtlijn (EUDR) is zo’n onderwerp waar je als branchevereniging vooruit moet kijken. Grieten: ‘De EUDR kan vergaande consequenties hebben voor de grafische sector. De doelstelling achter de EUDR is ook onze doelstelling. Echter, de tools ontbreken nog om aan de wetgeving te voldoen. Intergraf voerde en voert namens alle aangesloten grafische brancheorganisaties in Brussel een deel van het lobbywerk uit om ons standpunt te laten horen.’

De gordijnen open

Deze drie dossiers maken duidelijk dat je als sector zichtbaar moet zijn om gehoord te worden. KVGO stopt hier dus veel energie in, maar doet nog veel meer: ‘Een belangrijk deel van onze activiteiten is erop gericht om de buitenwereld beter in contact te brengen met de grafimediabranche en te laten zien dat onze sector innovatief is’, zegt Naafs. ‘Dat papier vaak een duurzame keuze is, weten veel buitenstaanders niet. Er is geen andere bedrijfstak waar recycling zo ver is gevorderd als de onze.’

Naar meer interesse in de grafische sector

KVGO is mede-initiatiefnemer van Indruk.nu, bedoeld om jongeren in contact brengen met de grafimediabranche en de opleidingsmogelijkheden binnen de sector. Om het grote publiek meer in contact te brengen met de grafische sector was er dit jaar voor het eerst De Week van de Grafimedia. Vijftig bedrijven deden mee en openden hun deuren voor het publiek.

Grieten: ‘Zij meldden achteraf dat bezoekers positief reageerden. Een van de deelnemers heeft dankzij dit bezoek ook al vergevorderde gesprekken lopen met potentieel nieuwe medewerkers.’
Dit initiatief krijgt wat Grieten en Naafs betreft zeker een vervolg. Het positieve verhaal over de rol van drukwerk in onze maatschappij moet wat hen betreft breed met de buitenwereld gedeeld worden.

Tekst: Herman Hartman / fotografie: Pim Ras


Wil je het gedrukte PRINTmatters magazine ook ontvangen? Neem dan een proefabonnement en kies voor nalevering.