Ricoh helpt klanten door co-innovatie vooruit
Innovatie zit in het dna van Ricoh als partner in de grafimediamarkt. Niet als doel op zich, maar om klanten te helpen flexibel mee te bewegen met de golven van verandering. Hoe vertaalt Ricoh dit naar de praktijk? Daarover spraken we met Sander Sondaal en Huib Kolen, bij Ricoh Nederland in Den Bosch.
Ricoh innoveert over twee assen, zo legt Kolen, manager productmarketing & programs, uit: ‘Enerzijds door technologie: hardware en software over de hele linie van prepress en printen tot en met de nabewerking. Dat leidt tot relevante oplossingen. Klanten kunnen hiermee kostenefficiënt produceren en winstgevend ondernemen. Anderzijds door samen met klanten nieuwe printtoepassingen te ontwikkelen die voorzien in een marktbehoefte.’
Technologische innovatie
Sander Sondaal, director commercial print sales bij Ricoh Europe: ‘Bij die technologische innovatie zien wij opnieuw twee varianten: innovatie die leidt tot de levering van meer toegevoegde waarde en innovatie ter verbetering van de productie-efficiëntie. Om met dat laatste te beginnen: wij zien bedrijven die weinig rendabele toepassingen kunnen blijven aanbieden door de kosten te verlagen vanwege het gebruik van alternatieve productietechnologie en automatisering. Denk bijvoorbeeld aan de actuele verschuiving bij veel grafische producenten van offset- naar inkjetdruk. Vooral bij continuous feed inkjet komt Ricoh met de Pro VC80000-machine qua output per uur heel dicht bij offset: vanaf de rol kun je hoge oplages efficiënt printen, en in een consistente kwaliteit.’
Unieke combinaties
Automatisering werkt efficiëntie in de hand. Denk bij de Pro VC80000 bijvoorbeeld aan camera-inspectie en automatische realtime jet-out-detectie en compensatie tijdens het printen: bij het haperen van een nozzle wordt dat bij deze machine, die 150 meter per minuut draait en miljoenen minidruppels inkt per seconde afvuurt, gecompenseerd door een aangepaste druppelgrootte uit belendende nozzles. Zo is binnen een paar seconden na dit euvel het afdrukresultaat weer correct, zonder ‘jet-out’-streepjes.
Nieuw in de Pro VC80000 is ook de fotospectraalmeter, een instrument dat de kleurdensiteit en uniformiteit op niveau houdt. ‘Met deze combinatie in één inkjetpers van camera-inspectie, fotospectraalmeter, automatische nozzlecompensatie en de eigen printkoppen en inkten is Ricoh absoluut uniek’, stelt Sondaal. Hij benadrukt Ricoh’s commitment aan innovatie. Zo gaat de productiviteit van continuous feed inkjet verder omhoog en wordt het omslagpunt van offset naar inkjet verder opgerekt.
De juiste machine voor de juiste toepassing
We vroegen Sondaal ook naar de positie van de andere nieuwste productieprinters in het Ricoh-gamma en hoe deze machines grafische producenten helpen in hun ontwikkeling: ‘De Pro Z75-inkjetpers vervult een tussenpositie: hij heeft een lagere productiviteit en dus een ander omslagpunt dan de Pro VC80000, maar biedt als B2-formaat losbladprinter wel meer flexibiliteit. De tonerprinters Pro C7500 en Pro C9500 bieden bij een lagere output weer meer toegevoegde waarde. Denk aan optimale personalisatiemogelijkheden en veredelingsopties zoals het gebruik van een vijfde kleur. Een interessant tonervoorbeeld is Printforce, een bekende boekendrukker die in inkjet drukt. De voor de verkoop zo belangrijke omslag wordt echter nog steeds op onze tonerpersen gedrukt, vanwege de nog hogere afdrukkwaliteit. Dat raakt dan weer aan die tweede vorm van technologische innovatie: toegevoegde waarde bieden.’

Automatisering: integraal benaderen
Terug naar het fenomeen automatisering: volgens Ricoh zou je in een drukkerij zo veel mogelijk moeten automatiseren: van de juiste batching van opdrachten in de printer-wachtrij tot en met de nabewerking. Zo worden handmatige interventies tot een minimum beperkt en neemt de productiviteit toe. ‘In dat volledige proces van prepress, press en postpress wórdt er ook veel geautomatiseerd’, zo meldt Kolen. ‘Sinds de overname begin 2024 van Albyco hebben wij een nabewerkingsspecialist binnen ons eigen bedrijf. Daarom kunnen wij eenvoudig alle koppelingen tussen het printen en de nabewerking automatiseren; of dat nu gebeurt via een JDF of directe interfaces.’
Behoefte aan één aanspreekpunt
Het belang van één aanspreekpunt is hierbij groot, want een totaal productieproces is zo snel of traag als je zwakste schakel: wat heb je aan snel printen als de nabewerking er door gebrekkige automatisering achteraan hobbelt? Een voorbeeld van de meerwaarde van het overgenomen Albyco is Printvisie in Rotterdam. Daar is een Duplo DSM 1000 Pro stansmachine neergezet naast de Ricoh- tonerprinters: een groene knop indrukken, de barcode lezen, en de machine start zichzelf automatisch op en produceert. Daarnaast zijn in de prepress de Ricoh-tonermachines bij deze printproducent voorzien van Auto Color Adjuster. Dat is een combinatie van Ricoh’s software met een high-end scanner die de te drukken kleuren in een bestand automatisch corrigeert en optimaliseert naar het gewenste outputprofiel. ‘Bij al dit soort innovaties in een drukkerij is Ricoh voor klanten de “single point of contact” om zowel die voor- als achterkant van de printproductie te automatiseren. Grafische bedrijven hebben behoefte aan één integrale technologiepartner’, meldt Kolen.
Van automatisering naar optimalisering
Die geautomatiseerde productie levert bovendien een schat aan data en inzichten op. Ricoh kan met toestemming van de klant informatie over de productie loggen op zijn webservers en via Power BI-tools beschikbaar maken. Deze informatie helpt de klant om zijn productie-apparaat optimaal te gebruiken en ook om preventieve onderhoudsmaatregelen nemen. Denk bijvoorbeeld aan het just-in-time vervangen van printkoppen, wanneer uit de data blijkt dat de printkop binnenkort problemen zal veroorzaken. Hierdoor is er geen ongewenste downtime en is de outputkwaliteit altijd optimaal.
Naar optimaal papier voor de nabewerking
Sondaal voegt toe dat ook innovaties in de hardware kunnen leiden tot een betere koppeling tussen productie en nabewerking: ‘Onze inkjetmachines werken met duurzame, watergebaseerde inkt. Voor het drogen wordt warmte gebruikt die echter ook vocht aan het papier kan onttrekken, afhankelijk van de papiersoort. Bij YourSurprise hebben wij bijvoorbeeld een door Ricoh ontwikkelde undercoat-unit aan hun Pro Z75 inkjetpers toegevoegd. Op deze manier heeft dit e-commercebedrijf minder inkt nodig om op het papier aan te brengen, waardoor er minder hoeft te worden gedroogd. YourSurprise heeft hier echter vooral voor gekozen om op meer verschillende media te kunnen printen. Een andere optie om het papier na het printen in goede staat de nabewerking in te laten gaan is het herstellen van de oorspronkelijke vochtbalans door inwerking van water uit een remoisturizer.’
Co-innovatie met klanten
Tijd om van puur technologische innovatie over te stappen op dat andere spoor: co- innovatie tussen Ricoh en klanten. Een mooi voorbeeld is de markt voor giftcards, die Ricoh plasticvrij maakt. Iedereen kent ze wel, het schap in bijvoorbeeld de Albert Heijn- supermarkt met cadeaukaarten van Bol.com, bouwmarkten, tuincentra, enzovoort. Op dat stukje karton is een PVC-kaart aangebracht.

Kolen: ‘In het Verenigd Koninkrijk hebben wij in samenwerking met klanten de bestaande Pro C9500 tonermachine gemodificeerd om dit soort giftcards te kunnen printen zonder PVC. Normaliter print deze machine tot 600 micron dik, zo’n 470 gram per m2. Door die modificatie kunnen wij het karton nu in 660 micron beprinten, wat neerkomt op meer dan 530 gramspapier. Die dikte maakt de cards stevig genoeg om PVC-loos uit te brengen. Green Giftcards is een van onze Britse klanten die hiervan gebruik maakt. Ook met de Nederlandse aanbieders van dit soort cards voeren wij momenteel gesprekken. Dergelijke trajecten zijn altijd maatwerk, want elke klant wil op andere media drukken. In een mediakwalificatieproces testen en valideren we dat samen met de klant in ons Britse testcentrum.’
Co-innovatie in de industriële sector
Sondaal spreekt ook over toenemende co-innovatie in de industriële sector. Hij noemt bijvoorbeeld Genexis, een producent van IT-randapparatuur: ‘Met hen hebben wij een toepassing met een van onze vlakbedprinters ontwikkeld. Hierbij worden de dozen van hun modems, die door heel Europa worden gedis- tribueerd, rechtstreeks beprint in plaats van een sticker of bedrukte wikkel te gebruiken. Hier voegt print waarde toe aan je industriële proces. En ook deze co-innovatie gaat gepaard met duurzaamheidswinst. Dat sluit aan bij een van de drie kernwaarden van Ricoh: “Love your country”, het bijdragen aan een betere wereld.’
Naar robuuste ondernemingen
Innovatie wordt door Ricoh dus breed opgevat en serieus ondersteund. Alle genoemde voorbeelden laten zich in één conclusie samenvatten: Ricoh helpt klanten van input tot output aan meer kostenefficiëntie en aan toegevoegde waardecreatie. Hierdoor worden printmedia-ondernemingen meer robuust, duurzaam en toekomstbestendig.
Tekst: Wim Danhof / Fotografie: Ruud Voest
Wil je het gedrukte PRINTmatters magazine ook ontvangen? Neem dan een proefabonnement en kies voor nalevering.