Rapport Intergraf vergelijkt print en digitale media
Intergraf heeft een rapport uitgebracht met een diepgaande analyse van de duurzaamheid, efficiëntie en percepties rond print en digitale communicatiemiddelen. Het rapport, met de titel "Comparing Print and Digital Media", is het resultaat van uitgebreid bureauonderzoek. Er zijn inzichten uit meer dan 75 studies in verwerkt. Het rapport heeft als doel misvattingen te bestrijden en de echte waarde aan te tonen van zowel print- en digitale communicatiemiddelen in de communicatiemix.
‘Dit rapport is een cruciale bron voor het begrijpen van de genuanceerde rol van verschillende media in hedendaagse communicatie’, aldus Intergraf. Het rapport richt zich op vier thema’s: duurzaamheid, lezen, marketing en de digitale kloof.
Duurzaamheid
Het rapport bestrijdt de heersende misvattingen over de impact van drukwerk op het milieu en digitale media. ‘Het benadrukt met name dat de digitale sector een steeds grotere ecologische voetafdruk heeft als we kijken naar de mondiale uitstoot, het energieverbruik en de afvalproductie. De analyse benadrukt de noodzaak van een kritische evaluatie van levenscyclusanalyses, die op vooroordelen gebaseerd kunnen zijn en op onderliggende aannames.’
Lezen
Het rapport verdiept zich in begrijpend lezen en lezen als vrijetijdsbesteding. ‘Het onderstreept dat gedrukte media blijft van cruciaal belang voor het vergemakkelijken van het begrijpend lezen, het onthouden en het leren, vooral in het onderwijs. Hoewel digitale media de definitie van lezen verruimen, vervangen ze niet de unieke voordelen van print. Beide media bieden duidelijke voordelen en moeten daarom worden beschouwd als complementair in plaats van uitwisselbaar.’
Marketing
Ondanks de opkomst van digitale marketing levert printmarketing een belangrijke bijdrage aan de marketingmix. ‘Het rapport illustreert hoe gedrukte media digitale campagnes versterken door online betrokkenheid en koopgedrag te stimuleren, het behoud van klantenbehoud en het stimuleren van koopgedrag. De unieke ‘lock-in power’ biedt bedrijven een waardevol instrument om de loyaliteit van klanten te behouden.’
Digitale kloof
De aanhoudende digitale kloof binnen de EU is een ander aandachtspunt. Deze kloof manifesteert zich in ongelijkheid op het gebied van toegang, vaardigheden en integratie in heel Europa in verschillende digitale domeinen, zoals e-gezondheid, e-overheid en e-banking. ‘Het rapport wijst op de aanhoudende uitdagingen en de behoefte aan print om ervoor te zorgen dat alle burgers effectief kunnen worden bereikt.’
Het rapport van Intergraf roept belanghebbenden op om te onderkennen dat het vergelijken van drukwerk en digitale media een complex proces is. ‘Het pleit voor een evenwichtig perspectief waarbij de complementaire sterke punten van elk medium worden gewaardeerd in plaats van ze als elkaars vervangers te beschouwen. Bovendien dringt het rapport aan op kritische benadering van de methodologieën die worden gebruikt in onderzoeken naar deze communicatiemiddelen.’
Het rapport "Comparing Print and Digital Media" is hier te downloaden op de Intergraf-website.
Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief