Wat printprofessionals kunnen leren van BYBORRE
BYBORRE Create is een internationaal platform voor on demand-textielproductie, met een focus op de interieur- en modewereld. Uniek is dat iedereen digitaal – in een soort Photoshop voor textiel – al vanaf de garen een customized textiel kan ontwerpen. Daarmee onderscheidt BYBORRE zich binnen de conservatieve textielsector. Hoe werkt dit innovatieve platform? En hoe kunnen print-professionals hun grafische markt verruimen door hierbij aan te haken? Daarover spraken we bij BYBORRE in Amsterdam met founder Borre Akkersdijk.
Hoe zou je BYBORRE kunnen omschrijven?
‘Als een on demand-textielbedrijf met een designtool, dat focust op de interieur- en mode-wereld. Wij leveren rondgebreide textielen die worden toegepast in interieurbekleding en in midlayer-kleding zoals truien, joggingbroeken en T-shirts. Deze textielen kunnen wij zelf ontworpen hebben, maar klanten kunnen bij ons ook zelf hun textielproducten vanaf de garen volledig gecustomized ontwerpen en als sample bestellen. Bij interesse kunnen zij het textiel bij ons afnemen in een minimum hoeveelheid van 50 meter, daar waar in de gangbare textielindustrie pas vanaf 500 meter stof wordt geleverd. Kenmerkend aan BYBORRE zijn de veelal ingebreide 3D-structuren, waarmee creatieven unieke grafische patronen kunnen aanbrengen als een inherent, natuurlijk aanvoelend onderdeel van hun product. Deze vrijheid van vormgeving biedt optimale mogelijkheden tot zelfexpressie.’
Hoe komt het bestelde textiel uiteindelijk als toepassing bij de klant terecht?
‘De productie van het bestelde textiel laten wij over aan onze Belgische productiepartner, die beschikt over een capaciteit van 2 miljoen meter per maand. Vervolgens vindt de afwerking van het textiel plaats in een naburige fabriek. Daarna gaan de rollen afgewerkt materiaal naar bijvoorbeeld de assemblageafdeling van een meubelmakerij of naar een confectiefabriek, afhankelijk van de toepassing. Daar wordt het textiel verwerkt in een toepassing voor een klant.’
Wie zijn zoal jullie klanten?
‘Wij hebben verschillende klantgroepen. Zo hebben wij veel modeklanten die incidenteel bij ons bestellen, en bekende merken als BMW, dat onze bijzondere textielen verwerkt als bekleding in hun concept-cars. Maar als bedrijf focussen wij op de groeimarkt van interieurbekleding. Onze afnemers in deze sector zijn onder andere interieurbrands en -architecten, hotelketens en grafisch ontwerpers voor agencies en interieurbedrijven.’
Loopt de interieurmarkt al warm voor het vernieuwende BYBORRE-concept?
Ja, partijen komen naar ons toe en zeggen: “Wow, jullie textiel ziet er anders uit, dat willen wij ook!” Dan leggen wij hen de twee opties voor: kies maar uit de textielen die wij al ontworpen hebben of neem ons designprogramma om jouw eigen textiel te ontwerpen. Wij leveren bijvoorbeeld interieurbekleding voor The Social Hub, dat meubels ziet als een extra “communication space” voor de over te brengen merkwaarden. Deze hotelketen is ontstaan vanuit The Student Hotel en getransformeerd tot een hub die hotelgasten en lokale gemeenschappen met elkaar verbindt. The Social Hub heeft 23 Europese hotels, met bijna 10.000 kamers, en blijft dat aantal uitbreiden.’
On demand-productie staat – bijvoorbeeld in de printsector – voor minder waste. Hoe duurzaam is die productie in de textielsector?
‘In deze sector wordt veel textiel geproduceerd omdat het verkoopbaar is. Maar gemiddeld wordt 30-40% van het textiel niet verkocht en als afval gedumpt. Wij willen echter niet zoveel mogelijk textiel verkopen, maar de juiste textiel verkopen: textiel met een doel, dat ook echt gebruikt wordt. Geen overproductie, maar verantwoorde productie, met zo duurzaam mogelijke materialen. Dat is, samen met de vrijheid van creativiteit binnen ons platform, onze kern. Bovendien: de klant die in onze ontwerptool zelf zijn textiel ontwerpt, ziet daarin al wat hij maakt: “What you see is what you get.” In plaats van tientallen fysieke textielsamples te laten maken omdat de klant daaraan pas ziet wat hij krijgt, maakt hij nu tientallen digitale samples. Vervolgens selecteert hij daaruit één textielstof die bij ons in een sample van slechts één meter wordt geproduceerd. Als die stof in de smaak valt wordt het pas in productie genomen. Ook op deze manier besparen wij in ons werkproces door digitalisering veel tijd, samples en grondstoffen.’
Hoe kijk jij naar de printsector, als een aanverwante creatieve industrie?
‘Ik zie best veel overlap met een bedrijf als Probo, dat met zijn platform printprofessionals helpt om een transparanter en beter product te laten maken: ook weer on demand, dus zonder overbodige productie. Maar er zijn ook grote verschillen: in print is on demand-productie logisch; in de textielwereld maakt deze werkwijze mijn leven lastig: innovaties die processen veranderen zijn in deze sector helemaal niet zo welkom. En waar Probo in plaats van eindklanten de resellers in de relatieve luwte bedient, moet BYBORRE er in de textielwereld alles aan doen om als on demand-aanbieder herkend en erkend te worden.’
Zouden printprofessionals voor interieurtoepassingen ook jouw platform kunnen inzetten, om door textielproducten hun markt te verbreden?
‘In plaats van pixels in inkt op een witte achtergrond, zijn bij ons de breisteken eigenlijk de pixels: het kan hetzelfde animo hebben. Als printprofessionals onze tool gebruiken, zijn het feitelijk communicatieprofessionals. Dat is een goede zaak, want printprofessionals zouden niet vanuit print moeten denken, maar vanuit communicatie. Vanuit die benadering kan het BYBORRE-platform voor hen een interessante toevoeging zijn naast alle print die ze al doen. Als je een meubel wilt bekleden, dan kan dat in plaats van print ook een helemaal daarvoor ontwikkeld textiel zijn. Dat is voor grote interieurmerken hoogwaardiger dan print, een beetje zoals er een verschil is tussen haute couture en fast fashion.’
Kan print anderzijds ook worden toegepast als een verrijking van textiel? Op welke materialen zou de printindustrie moeten printen?
‘Mijn eerste wedervraag is: “Wil je kwantiteit of kwaliteit leveren?” Nu wordt er in de printindustrie vaak een snelle oplossing ontwikkeld, of een vervanging voor iets wat te duur is, of kwalitatief te hoog gegrepen. Toch zijn er wel basismaterialen die fraai beprint kunnen worden. Fashionmerk Hermès print bijvoorbeeld op zijden sjaals en omslagdoeken. Ook bij een hoogwaardig materiaal als het in Nederland geproduceerde velours past print heel goed. Ook zou je kunnen denken aan het beprinten van denim-materialen voor de retail.’
Veel printprofessionals werken al voor de interieurmarkt, terwijl anderen zich daar nu op oriënteren: hoe begin je als printprofessional in zo’n nieuwe markt?
‘Begin altijd met de vraag: “Waarom ga ik iets nieuws in de markt zetten?” Als je als printprofessional de mode- en textielindustrie betreedt, zijn verder de eerste vragen: “Met wie wil je samenwerken, hoe ga je dat opzetten, hoe ga je die nieuwe markt creëren en wat wil je daarmee bereiken?” Je moet die industrie eerst snappen en daarin samenwerkingen aangaan met de juiste mensen. Dat vergt iets meer dan printprofessionals gewoon een beschikbare tool geven. Zoals eerder al even aangehaald: als je in de textiel-, mode- en interieurwereld niet een merk bent en in de spotlights staat, dan word je niet herkend en erkend. Je moet daar je plek vinden. Maar daarover ga ik graag met printprofessionals in gesprek om te kijken of ik ze daarbij kan ondersteunen.’
Zelf uniek textiel ontwerpen en bestellen
Borre Akkersdijk legt uit hoe BYBORRE’s platform voor textielcreatie werkt: ‘Evenals in Adobe Illustrator of Photo shop maak je hierin lagen van materialen. Die materialen selecteer je in onze ruime textielbibliotheek. Die bibliotheek wordt steeds groter, want wij experimenteren doorlopend met nieuwe, duurzame materialen voor rondbreisels. Elke laag kun je vulpatronen geven die de kleur en structuur maken, en zo kom je tot een esthetiek. Nadat je online al hebt gezien hoe je textiel eruit komt te zien, klik je op “submit”. De ontwerptool is gekoppeld aan onze eigen industriële rondbreimachines, die de samples produceren. Dat hele proces “from pixel to needle” wordt ondersteund door software die wij zelf produceren. De klant krijgt een sample tot één meter toegestuurd. Bij tevredenheid laat hij het textiel door onze productie partner produceren.’
Trends in interieurprint
Drie trends transformeren de interieurprintmarkt: duurzaamheid, de creator economy en de evolutie van printtechnologie. Printprofessionals kunnen hierop inspelen en hun aanbod verbreden en daarbij een goede marge maken:
1. Duurzaamheid: in de snel veranderende markt van korte- naar langetermijn-oplossingen ontstaan er nieuwe marktkansen in interieur, waar veel printprofessionals op inspringen. Daarbij kiezen steeds meer consumenten en bedrijven voor milieuvriendelijke oplossingen. Lokaal en on demand printen minimaliseert CO2-uitstoot (in de hele keten) en verspilling, wat steeds belangrijker wordt in onze markt.
2. Creator Economy: toegankelijke technologieën en ontwerpplatforms zoals Canva en AI-tools stellen jonge doelgroepen in staat om eenvoudig hypergepersonaliseerde producten te creëren. Dit opent nieuwe markten voor printprofessionals, merken en jonge creatieven.
3. Evolutie van Print: moderne printtechnologie maakt het mogelijk om bijna alles te printen in een interieur: van behang, tegels en vloeren tot meubels. Door samen te werken met innovatieve partners zoals BYBORRE en Probo, kunnen printprofessionals textiel met ingebreide patronen combineren met op maat gemaakte printproducten.
Marktvisie
PRINTmatters voorspelt een groeiende vraag naar hypergepersonaliseerde (pr)interieurs. Iedereen wil uniek zijn en de creator economy maakt dit eenvoudig te realiseren. Printprofessionals kunnen nu complete interieuroplossingen bieden, zoals gepersonaliseerd behang en bijpassend meubilair. Dit leidt tot unieke interieurs die perfect aansluiten bij de wensen van klanten, prachtige (merk)belevingen, en met extra functionaliteiten zoals akoestische oplossingen. Ook extra geprinte structuren op plaatmaterialen zijn trending, zo zagen wij op Drupa. De toekomst ligt in unieke, duurzame en op maat gemaakte interieurprints, waarbij je een oplossing verkoopt in plaats van een product.
Bezoek de website van BYBORRE voor meer informatie.
Probo staat voor iets wat veel groter is dan print. Hét productiehuis dat toekomstbestendig ondernemerschap in print faciliteert. Daarom voorziet Probo je van een reeks artikelen en interviews van experts die spreken over ondernemerschap, creativiteit, positieve impact en toekomst. Zodat jij als printprofessional succesvol kunt ondernemen.
Tekst: Wim Danhof / Fotografie: Pim Ras
Wil je het nieuwste PRINTmatters magazine thuis ontvangen?