Zo krijg je inzicht in de voetafdruk van je postcampagnes
Om klimaatverandering tegen te gaan, is binnen de Verenigde Naties afgesproken om de wereldwijde CO₂-uitstoot tegen 2030 te halveren en tegen 2050 tot nul te reduceren. Dit biedt bedrijven en sectoren een duidelijke en meetbare duurzaamheidsdoelstelling, ook in de postsector. Om hier aan bij te dragen, is het essentieel dat bedrijven die post inzetten, een beeld hebben van hun huidige CO₂-uitstoot van hun postcampagnes. Maar hoe meet je dit? DDMA deelt een aantal tips.
Meettools voor de CO₂-uitstoot van post
Postactiviteiten vallen binnen de zogenaamde ‘Topsector Creatieve Industrie’. Hierin is het belangrijk dat je op een objectieve en eenduidige wijze de CO₂- en energievoetafdruk van zowel het bedrijf als van de producten kan berekenen. De hoogte van de voetafdruk bepaalt immers de mate van het succes van de CO₂- en energietransitie van een onderneming. Om de consistentie van de wijze van bereken te kunnen garanderen is hiervoor een transitiemodel ontwikkeld en waarvoor je verschillende tools kun inzetten. Zo kunnen CO₂ & Energie RI&E en ClimateCalc een belangrijke rol vervullen. Beide tools zijn als branchestandaard erkend door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat vanwege hun aansluiting met alle internationale normen op het gebied van levenscyclusanalyse. Binnen Direct Mail kunnen dit soort tools dus aan te bevelen zijn omdat ze een grote rol kunnen spelen in het meten van CO₂ uitstoot.
Makkelijke implementatie
Voor producenten is het gebruik van dit soort tools overigens heel eenvoudig. De rekenmethodiek is tegenwoordig geïntegreerd in de belangrijkste softwarepakketten voor productiemanagement die binnen onze industrie gebruikt worden, zoals MultiPress of (i) X-gram. Hiermee wordt in één moeite zowel de financiële calculatie als de CO₂- calculatie gemaakt en naast elkaar in één offerte aan de klant voorgelegd. Maar ook los kan ClimateCalc eenvoudig voor CO₂- productberekeningen worden ingezet.
Ronald Schoonrok van Communicatiebureau JENK uit Rotterdam zegt hierover het volgende: ‘We zijn geel, maar doen graag groen. Minder of geen vlees en zuivel, elektrisch rijden als het kan… Maar de makkelijkste manier om iets bij te dragen aan het klimaat is toch gewoon groen drukwerk? Waarom zou je het niet doen? Je ziet geen verschil, maar je maakt wel het verschil. In CO2-uitstoot bijvoorbeeld. GroenPrint maakt dat met ClimateCalc meteen inzichtelijk. En daar kunnen wij onze klanten weer mee overtuigen!’
Duurzaam drukwerk bij Hotel Jakarta
Hotel Jakarta Amsterdam maakt veel werk van duurzaamheid en heeft het BREEAM-NL certificaat, dat net als ClimateCalc is erkend door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en als zodanig zijn terug te vinden op de site van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, RVO. ‘Hotel Jakarta Amsterdam is één van de meest duurzame hotels van de stad. Voor de bouw van het hotel hebben we het BREEAM-NL Excellent-certificaat behaald. Maar ook in onze bedrijfsvoering speelt duurzaamheid een belangrijke rol. We zijn energieneutraal en doen er alles aan om onze CO2-voetafdruk te verkleinen. Bij die ambitie past wat ons betreft alleen maar duurzaam drukwerk. En Groenprint laat met ClimateCalc precies zien wat onze voetafdruk is. Erg fijn om te weten.’
Tot slot
Kort gezegd kunnen we met nauwkeurige en gevalideerde CO₂- productberekeningen invulling geven aan de verduurzamingsstrategie binnen de postsector. Deze strategie zou in ieder geval moeten bestaan uit:
- Inzicht verkrijgen
- Reduceren
- Innoveren
- Compenseren.
De bovengenoemde tools zijn bij uitstek geschikt om stap 0 te kunnen bereiken: inzicht verkrijgen. Op deze manier krijg je eenvoudig inzicht in de CO₂-voetafdruk van je postcampagnes en kun je een evenwichtige afweging maken tussen prijs en milieu-impact.
Bron: DDMA
Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief