Het Paleis van Typografisch Metselwerk komt naar Breda
Geïnspireerd door de wereldzadenbank verzamelt ontwerper Richard Niessen in het Paleis van Typografisch Metselwerk sinds 2015 allerlei voorbeelden van visuele communicatie. ‘Niet zomaar omdat ze mooi zijn, maar omdat ze kenmerkend zijn voor de wijze waarop grafisch ontwerpers visuele communicatie vormgeven.’ Na een eerste presentatie in Turijn komt de tentoonstelling dit voorjaar naar de Grote Kerk in Breda.
‘Uit vrees voor het verdwijnen van de grafische cultuur heb ik een imaginair Paleis van Typografisch Metselwerk opgericht. Ik wil hiermee alle vormen van visuele communicatie door de eeuwen heen vastleggen. Van het gebruik van symbolen tot de uitvinding van het schrift. Een van mijn vijf doelstellingen is het tonen van een rijk en divers landschap aan stemmen en handschriften’, aldus Richard Niessen.
Visuele geletterdheid
De verzameling is gebaseerd op een heldere analyse van het ontwerpvak, en bevat veel actuele discussiepunten zoals ethiek en AI. Daarom vroeg Graphic Matters Niessen de verzameling toegankelijk te maken voor iedereen. Graphic Matters zet zich in om het werk van visueel eigenzinnige, maatschappelijk betrokken en/of sociaal kritische vormgevers zichtbaar te maken en wil ontwerpers en jongeren uitdagen kritisch te kijken naar visuele cultuur en de invloed van ontwerp. ‘De ondertitel van de expositie is “Beeldtaal onder de loep”, omdat we visuele geletterdheid willen stimuleren bij bezoekers’, licht Dennis Elbers, oprichter en directeur van Graphic Matters, toe. ‘Dat is iets dat niet op scholen wordt geleerd, maar zo belangrijk is in deze tijd.’
Pop-up tentoonstelling
Niessen en Graphic Matters ontwikkelden samen een reizend ladesysteem met audioguide voor een eerste presentatie in Turijn. In samenwerking met de Grote Kerk Breda is de pop-up tentoonstelling uitgebreid met educatieve elementen, nieuwe content en een verband naar de historische ruimte waarin gepresenteerd wordt.
De tentoonstelling Het Paleis van Typografisch Metselwerk is van 22 april tot en met 18 juni te bezoeken in de Grote Kerk in Breda. Entree is gebaseerd op het pay-what-you-like principe: je kiest zelf wat je betaalt. Meer informatie vind je op de website van Graphic Matters.
Wekelijks het laatste nieuws in je mailbox?