Abonneren  Inloggen

Bestseller dankzij TikTok

17 februari 2023

14 jaar lang schreef Lloyd Devereux Richards aan zijn thriller ‘Stone Maidens’. Maar toen het boek eenmaal gepubliceerd was vielen, de verkopen tegen. Richards vond dat geen probleem, maar zijn dochter dacht daar anders over. Dankzij haar filmpje op social mediaplatform TikTok staat het boek inmiddels in de bestsellerlijst van Amazon.

Richards, geboren in New York City, werkte als advocaat in Vermont en voedde drie kinderen op. Daarnaast schreef hij 14 jaar lang aan zijn boek, ‘Stone Maidens’, een thriller over een forensisch antropoloog bij de FBI in Chicago die te maken krijgt met een seriemoordenaar. Het boek kwam 11 jaar geleden uit maar verkocht nauwelijks. De dochter van Richards plaatste vorige week een video op TikTok waarbij ze aangaf dat ze vond dat het boek van haar vader meer aandacht verdiende.

Bekijk de video op TikTok

Het filmpje ging viral en is inmiddels 44 miljoen keer bekeken. En veel van die kijkers bestelden het boek, blijkt uit de bestsellerlijst van Amazon. Daar staat het deze week in de Top20 van fictie-boeken. ‘Stone Maidens’ is de eerste roman van Richards. Hij werkt op dit moment aan een vervolg.

Klik op de afbeelding voor de volledige video

BookTok

Dit is niet voor het eerst dat een boek dankzij TikTok volop in de belangstelling staat. In 2021 postte de Amerikaanse Bianca Lambert een TikTok-video waarin ze acht boeken aanprees die ze de maand ervoor had gelezen. In de caption schreef ze: ‘my first vid on #booktok :-)’. De hashtag BookTok was geboren. Sindsdien geven miljoenen TikTok-gebruikers elkaar leestips, waarna menig boek vervolgens viraal gaat. Sinds de komst van BookTok zien uitgevers de vraag naar sommige titels explosief stijgen. ‘BookTok is echt een game-changer’, zegt Eveline Aendekerk, directeur van de stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). ‘Het boekenvak is al jaren bezig om met allerlei campagnes jongeren weer aan het lezen te krijgen. En nu ontstaat er iets vanuit de community zelf.’

In PRINTmatters 1, de boekenspecial die deze week is uitgekomen, gaat Eveline Aendekerk uitgebreid in op de BookTok trend.

Afbeelding: mockup van het boek ‘Stone Maiden’


Geen nieuws missen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van PRINTmatters