Abonneren  Inloggen

‘Totale impact PostNL-wijzigingen is enorm’

1 februari 2023

Per januari 2023 heeft PostNL haar tarieven-structuur voor het bezorgen van magazines/periodieken gewijzigd, plus de prijzen. De veel hogere kosten vormen een bedreiging voor uitgevers, drukkers en verder iedereen in de keten. We publiceerden hier eerder dit bericht over. PRINTmatters benaderde diverse bedrijven en organisaties over dit probleem met 4 vragen. Hieronder de antwoorden van Ronald van Rossum, algemeen directeur bij Senefelder Misset.

1. Zijn de nieuwe PostNL-tarieven voor magazines een bedreiging voor de uitgeefsector en grafimedia-bedrijven?

‘Zeker. We zien bij onze klanten voorbeelden waarbij de postale kosten met tientallen procenten toenemen. En de uitgevers hebben ook te maken met verdubbelde papierprijzen en hogere drukkosten als gevolg van kostenstijgingen van materialen en energie. Dus de totale impact is enorm.’

2. Welk onderdeel van die nieuwe aanpak heeft de grootste impact?

‘Het verdwijnen van een gewichtsklasse raakt de wat lichtere magazines met gewicht tussen de tussen de 100 en 200 gram hard. In ons pakket is zo’n 70% van de magazines lichter dan 200 gram.’

3. Wat kan er nog tegen gedaan worden?

’De postmarkt heeft meerdere spelers nodig met landelijke dekking. RM Netherlands is een tussenvariant die in ieder geval in 2023 nog voor uitgevers interessant kan zijn. Zover ik het begrijp lopen er nog juridische procedures voor het tijdvak na 2023.’

4. Moeten we met z’n allen wennen aan de nieuwe werkelijkheid?

‘Wat mij betreft steunen we als branches (grafimedia en uitgeverijen) alternatieve initiatieven zoals we nu recent konden vernemen met betrekking tot DHL. Dus tekenen bij het kruisje? Dat zou niet goed zijn.’


PRINTmatters benaderde diverse partijen in het uitgeef/grafimedia-segment om hun mening/ideeën over de posttariefstijging op te tekenen. Neem een gratis abonnement op onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks het laatste nieuws in je mailbox.