Abonneren  Inloggen

’Maatschappelijke betrokkenheid moet van binnenuit komen’

10 januari 2023

Maatschappelijk verantwoord ondernemen als mooi verkoopverhaal? Roy Everts, eigenaar van verschillende grafische activiteiten in Arnhem en Veenendaal, heeft er een broertje dood aan. Desondanks ontving de bescheiden ondernemer onlangs de Gouden Kei, een belangrijke waarderingsprijs die door het Arnhemse bedrijfsleven wordt toegekend aan een lokaal bedrijf dat veel betekent voor de maatschappij in en rond de Gelderse hoofdstad. ‘Kennelijk staan we bekend als een bedrijf met een sociaal gezicht.’

‘Met alle respect, maar ik word er een beetje moe van,’ begint Everts, doelend op bedrijven die heel bewust beleid voeren op een ‘duurzaam of maatschappelijk betrokken’ imago. ‘Het is een doel op zich geworden, terwijl de motivatie om maatschappelijk betrokken te zijn van binnenuit moet komen. En dan bedoel ik niet alleen vanuit de organisatie, maar vanuit jezelf, als persoon. Dat heeft met opvoeding te maken, als je het mij vraagt.’

Al sinds de oprichting van zijn eerste onderneming in 2000 voelt Everts de maatschappelijke verantwoordelijkheid die hij heeft als bedrijf. Om die reden sloot hij zich jaren geleden aan bij bedrijvennetwerk Arnhemse Uitdaging, dat lokale maatschappelijke organisaties en bedrijven aan elkaar koppelt. Via het netwerk kunnen stichtingen, verenigingen en bewonersinitiatieven een beroep doen op hulp van het lokale bedrijfsleven in de vorm van gesponsorde materialen, faciliteiten en menskracht. ‘Dat kunnen dus schoolbanken zijn of computers, maar ook drukwerk,’ legt Everts uit. ‘Bij een vraag om promotieartikelen of drukwerk, komen organisaties bij ons terecht. Zo verzorgen we bijvoorbeeld voor een stichting die zich inzet voor invalide mensen een paar keer per jaar kosteloos het drukwerk van hun magazine. Ook drukken we regelmatig flyers of posters voor veel stichtingen.’ De intentie is puur, zegt Everts, en zeker geen mooi verkoopverhaal. ‘Als wij als bedrijf iets kunnen betekenen voor een stichting die honderd flyers nodig heeft, dan is dat voor ons een hele kleine geste, maar voor die stichting betekent het heel veel. Hoe mooi kan het zijn?’

Arnhems Compliment

Omdat hij zo veel voor de gemeenschap doet, kreeg Everts onlangs het Arnhems Compliment. Dit is een waarderingsprijs die jaarlijks aan verschillende Arnhemse bedrijven wordt uitgereikt. Als klap op de vuurpijl werd hij ook verkozen tot winnaar van de Gouden Kei, een publieksprijs waar bedrijven die eerder een Arnhems Compliment kregen, naar meedingen. Het bedrijf dat de meeste stemmen krijgt van zowel andere ondernemers als particulieren, gaat er met de Gouden Kei vandoor. Dit keer werd de Gouden Kei aan twee bedrijven uitgereikt. Everts: ‘Samen met een grote regionale bakkerijketen kregen wij het hoogste aantal stemmen. Die stemmen ontvang je niet alleen omdat je aangesloten bent bij de Arnhemse Uitdaging. Ook buiten dit netwerk om kloppen partijen bij ons aan met de vraag of we willen meedenken in de vorm van sponsoring of het plaatsen van mensen. Kennelijk staan we in de regio bekend als een bedrijf met een sociaal gezicht.’

Grafische achtergrond

Dat bedrijf is ooit begonnen als familiebedrijf. ‘Ik kom uit een grafische familie,’ vertelt Everts. ‘Mijn oom is ooit begonnen als machineverkoper voor drukkerijen en reprografische bedrijven. Vanuit die functie is hij zelf een drukkerij gestart. Uiteindelijk werden dat er twee: één in Beesd en Drukkerij Haanstra in Arnhem.’ Met de verkoop van Drukkerij Haanstra aan drukwerkbedrijf Tamminga Siegers in Duiven, maakte Everts zijn entree in de grafische industrie. ‘Ik ben bij Tamminga Siegers begonnen als accountmanager. In 2000 zijn mijn oom en ik met hulp van een investeerder Drukkerij Gelderland begonnen, het huidige GLD Print & Media. Dit was echt een offsetdrukkerij. In 2007 hebben we het bedrijf van de investeerder overgenomen. In diezelfde tijd werd mijn oom ziek en is hij direct uit het bedrijf gestapt. Ik ben toen alleen verdergegaan.’

Photographer: Ivo Hutten | Copyright: Ivo Hutten

Nieuwe bv’s en overnames

Nog altijd is GLD Print & Media de hoofdactiviteit van Everts, met een locatie in Arnhem en Veenendaal. ‘In Arnhem is ons machinepark volledig digitaal, in Veenendaal staan twee kleinformaat offsetpersen en twee printers.’ De opkomst van internet en de toenemende vraag naar web-to-print in 2007 was het startsein voor het ontstaan van een aantal nieuwe bv’s, die later weer werden samengevoegd tot GLD Grafimedia. ‘Daarna hebben we toch weer een paar bedrijven overgenomen. Promosign Reclame is daar één van. Hiermee richten we ons op grootformaat sign en print, denk aan grootverpakkingen, festival- en interieurinrichting en gevelbelettering. Een andere overname betreft Drukwerk Planet, een bedrijf dat eveneens opereert vanuit onze vestiging in Arnhem. LeMedia hebben we zelf opgericht, dat is ons internet- en mediabedrijf. En Printis is onze, overigens zeer succesvolle, webshop.’

Zonder grenzen

Door bedrijven samen te voegen en over te nemen is de culturele samenstelling van de medewerkers binnen de vestigingen in zowel Arnhem als Veenendaal heel divers. In Arnhem werken dertig man, in Veenendaal zijn dat er acht. Everts: ‘Als je het hebt over duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen, dan heb je het vaak over drie pijlers: People, Planet en Profit. Vaak wordt die eerste, de mensen, vergeten, terwijl juist de mensen minstens zo belangrijk zijn voor een organisatie als de zorg om de planeet.’

In de organisatie van Everts staan de mensen dan ook centraal. ‘Wanneer klanten of leveranciers ons bedrijf binnenstappen, zeggen ze altijd hoe mooi en divers onze organisatie is. Bij ons werken jongens van Nederlandse komaf, maar ook jongens met een Pakistaanse, Oegandese, Colombiaanse en Syrische achtergrond. Dat is niet bewust, dan is gaandeweg zo ontstaan.’ Net als bij maatschappelijk verantwoord ondernemen vindt Everts het vreemd als hier beleid op zou moeten worden gevoerd. ‘Zonder grenzen nadenken zou normaal moeten zijn. Als ik dan lees dat de politie racisme vanaf nu gaat bestraffen met ontslag, dan denk ik: wat intens triest dat je anno 2022 nog moet bedenken dat er een straf moet staan op racisme. Dat had vijftien jaar geleden al moeten gebeuren. Ik kan daar echt boos om worden.’

Kerst én Suikerfeest

Des te trotser is Everts er op hoe anders het binnen zijn eigen organisatie eraan toegaat. ‘Bij ons vieren we kerst én Suikerfeest. Voor medewerkers met een islamitische achtergrond die vijf keer per dag willen bidden, is er binnen het pand een speciale ruimte. De hapjes tijdens onze ‘vrijmibo’ zijn altijd halal. En als het Ramadan is, houden we rekening met de collega’s die hieraan meedoen. Zo hoef ik tijdens deze periode mijn collega, die tegenover me zit, ’s ochtends niet te vragen of hij koffie wil, want ik weet dat hij dat op dat moment niet drinkt. Dat het binnen ons bedrijf op kleine schaal gaat zoals het buiten in de maatschappij eigenlijk ook zou moeten gaan, ja, daar ben ik best trots op.’

Tekst: Lisette Biesenbeek | Fotografie: Ivo Hutten