Abonneren  Inloggen

FESPA inspireert met TREND Event 2023

15 december 2022

Afgelopen dinsdag vond in het prachtige AFAS Theater in Leusden de algemene ledenvergadering van FESPA Nederland met aansluitend het FESPA Trend Event 2023 plaats. De deelnemers werden getrakteerd op een avond vol confronterende en vooral inspirerende inzichten over toekomstbestendig ondernemen.

Tijdens de ALV werd er door directeur Eduard Hoogendijk en voorzitter en penningmeester Wouter van As kort teruggeblikt op het afgelopen jaar. Daarnaast werden de speerpunten en plannen van FESPA Nederland en de internationale FESPA-organisatie verder toegelicht. Na afloop presenteerden een twintigtal Industry-partners van FESPA zich in de de foyer, de indrukwekkende koepel van het theater, die tevens diende als ontvangstruimte voor deelnemers aan het FESPA Trend Event.

Het Trend Event, dat plaatsvond in de Atriumzaal, werd geopend door Wouter van As. Christophe Aussenac, president van FESPA International, was niet zelf aanwezig maar heette de ongeveer 200 deelnemers via een videoboodschap welkom en nodigde hen van harte uit voor de FESPA Global Print Expo 2023 in München, in mei 2023.

De videoboodschap van Christophe Aussenac

Nooit normaal

Vervolgens betraden trendverkenners de Fountainheads (Wim van Rooijen en Henk-Jan Bouman) het podium. Onder het motto “Nooit normaal” wisselden zij in een wervelend tempo bijzondere feiten af met confronterende inzichten over o.a. achteruit werken, metaverse, olifantenpaadjes- en paaltjes en the great resignation. De Fountainheads stelden het publiek prikkelende vragen zoals: what business are you really in? Wat doe je nu echt? Ze spoorden de aanwezigen aan diverse onderwerpen te bespreken met hun tafelgenoten, zoals de vraag wat de grootste verandering van de afgelopen tien jaar is geweest. Het advies dat de Fountainheads de deelnemers meegaven: ‘Stel andere vragen, ga experimenteren, blijf gluren bij de buren (hoe hoog de lat ook is) en zorg voor diversiteit. Als twee neuzen dezelfde kant opstaan is dat er één te veel.’

‘Nooit normaal’, de Fountainheads in actie

Impactorganisaties hebben het ticket in handen

Na het voorgerecht was het de beurt aan gastspreker Joris van Zoelen, die talloze voorbeelden gaf van succesvolle impactorganisaties en de aanwezigen uitdaagde op een andere manier naar de business te kijken: wat als het wél kan? Volgens van Zoelen laten organisaties die impact maken ongebreidelde groei zien. ‘Zij hebben het ticket in handen om maatschappelijke vraagstukken op te lossen. Zij hebben geen probleem om medewerkers te vinden en behoren tot de meest winstgevende bedrijven.’

‘Maak keuzes die goed zijn’, Joris van Zoelen

In zijn presentatie haalde van Zoelen een quote van Jean-Paul Sartre aan: ‘Once we know and are aware, we are responsible for our action and our inaction. We can do something about it or ignore it. Either way, we are still responsible.’ Hij adviseerde bedrijven dan ook keuzes te maken die goed zijn voor de wereld, niet slecht. En hij wees erop dat bedrijven die impact maken en er toe doen in de keuken van de consument, veel aandacht krijgen zonder er moeite voor hoeven te doen, bij gelijke geschiktheid de voorkeur hebben van de consument en dat medewerkers een prestatie leveren die tot 600% hoger ligt dan bij andere bedrijven. ’Je hoeft het niet allemaal alleen te doen. Vraag hulp als je niet weet hoe je iets aan moet pakken, zodat je samen het verschil kunt maken.’

Een gat in de markt

Ook de laatste spreker van de avond, bedrijfseconoom Jos Burgers, deelde zijn verfrissende inzichten over toekomstbestendig ondernemen. Op geheel eigen wijze legde hij uit waarom je nooit korting moet geven en gaf hij voorbeelden van ondernemers die een gat in de markt vonden (de schilder die geen muziek draait) en die unieke stappen nemen om hun medewerkers aan zich te binden (waarom niet een vierdaagse werkweek invoeren?). Met vragen als ‘bedenk welke omzet je over drie jaar niet meer wilt hebben’ en ‘denk eens na over een heel ander concept’ zette Burgers iedereen zichtbaar aan het denken. Zijn advies: ‘Zorg dat het je goed gaat en doe daar mooie dingen mee.’

‘Geef nooit korting’, Jos Burgers

FESPA heeft met TREND Event 2023 een evenement neergezet dat, ook (of juist) in deze economisch uitdagende tijd, uitdaagt tot een positieve en innovatieve manier van denken en werken. De rode draad van de avond: wat als het wél kan? Kijk op een andere manier naar problemen en kom met unieke oplossingen. Zoals de Fountainheads al zeiden: ‘Uitzicht is het nieuwe inzicht.’


Geen nieuws missen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van PRINTmatters