Abonneren  Inloggen

PRINTmatters 8: De MVO special

8 december 2022

De wintereditie van PRINTmatters is een must voor beslissers die de komende jaren voorop willen lopen. Zo schoon mogelijk produceren en je bedrijf aantrekkelijk en toegankelijk maken voor nieuw personeel zijn essentiële basisvoorwaarden. Wij noemen deze editie de MVO special.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) omvat zaken als circulaire economie, inclusiviteit, groene energie en transparante ketens. Iedereen heeft er wel een actueel beeld bij. Hoe anders was dat in 2004. Toen bedacht de overheid, de Sociaal Economische Raad (SER), dat het nodig was een tegenwicht te bieden voor het overheersende aandeelhouderskapitalisme.

Iets terugdoen voor de maatschappij

‘De winst van een onderneming mocht niet ten koste gaan van mens en milieu. Een ondernemer was bovendien een corporate citizen, die met zijn winst wel iets terug zou mogen doen voor de maatschappij.’ Dat kreeg vorm via een stichting die we nu kennen als MVO Nederland. We spraken met directeur Maria van der Heijden.

Gewoon beginnen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een bij velen ondertussen doorgedrongen noodzaak en niet alleen goed voor de consument. Ook een onderneming heeft er baat bij. Het mooist is toepassing ervan als integrale visie op de kernactiviteiten van een bedrijf door toepassing in al je processen, van inkoop, productie, verkoop tot onderhoud, HR en marketingcommunicatie. Maar doe niet te moeilijk, begin met één aspect.

GLD Grafimedia en Zalsman

In deze editie staan 2 mooie voorbeelden van grafische ondernemingen die onder meer werk maken van het aspect inclusiviteit: GLD Grafimedia in Arnhem dat zelfs een lokale prijs voor ontving voor hun lokale sociale betrokkenheid en Zalsman met vestigingen in Heerenveen, Kampen en Zwolle dat als eerste commerciële bedrijf PSO-gecertificeerd wordt. Dat staat voor “Prestatieladder Sociaal Ondernemen”. Dat komt doordat ruim 30% van de FTE’s (bedrijf telt 148 medewerkers) een afstand tot de arbeidsmarkt heeft. Daardoor mag Zalsman inschrijven op aanbestedingen die zijn voorbehouden aan zogenoemde PSO 30+ gecertificeerde bedrijven.

Een ‘trucje’ werkt niet

Opvallend is dat de geïnterviewde beslissers van beide ondernemingen aangeven dat sociaal ondernemen wel vanuit jezelf moet komen. Wij willen hier graag een quote aanhalen van Herman Verlind, DGA van Zalsman: ‘Inclusie leidt tot nieuwe business, maar het mag nooit alleen maar uit eigenbelang voortkomen. Dan wordt het een trucje. Dat werkt uiteindelijk ook niet.’

PRINTmatters 8 valt volgende week op de deurmat.

Heb je nog geen abonnement en wil je toch dit nummer ontvangen? Neem dan een proefabonnement en kies voor nalevering.