Abonneren  Inloggen

Marketing: print laat online pas echt vliegen

21 oktober 2021

“Print kan de basis vormen van heel veel mooie marketingcampagnes, maar dan moet de grafische sector zich wel wat meer verdiepen in de online marketingwereld”. Dat stelde Tim van Heukelom, marketingadviseur bij het marketingfulfilmentbedrijf Sidekix, in zijn lezing tijdens de Vakdag Print & Sign.

Sidekix uit Uden helpt klanten bij de praktische uitvoering van marketingcampagnes en webshoplogistiek. Opgegroeid in de reclamewereld, begon Van Heukelom zich tien jaar geleden te verdiepen in de wereld van online marketing en e-commerce. Hij ging werken voor Sidekix, dat de afgelopen jaren groeide naar 125 medewerkers. Het bedrijf richt zich vooral op A-merken met een focus op de consumentenmarkt. Zo verzorgt Sidekix voor de Nationale Postcode Loterij de winnaarscampagnes: zo krijgen honderdduizenden mensen na een trekking Tony Chocolonely-chocoladerepen gepersonaliseerd thuis gestuurd.

Tim van Heukelom, marketingadviseur bij Sidekix

Behoefte aan totale uitbesteding van marketingcampagnes

Maar Sidekix bouwt ook de onlinepagina’s waar winnaars hun cadeaus kunnen uitzoeken en verzorgt de fulfilment die daarachteraan komt, waarin print ook weer een belangrijke rol speelt. Van Heukelom: “Marketingfulfilment begint vaak bij print, maar alles wat daarna komt en te maken heeft met de marketingactie, nemen wij ook op ons. De online flows, de e-mailings, het management van de social mediakanalen, het projectmanagement: eigenlijk vaak het totale project. De integratie van al deze diensten binnen één bedrijf heeft Sidekix zo snel doen groeien; steeds meer A-merken willen namelijk een end-to-end marketingoplossing, waarbij zij hun totale campagnemanagement kunnen uitbesteden.”

Innovatie in bedrukte verpakkingen

Het succes zit hem zeker ook in het slim omgaan met de productie en logistiek van de bedrukte verpakkingen, zo maakte Van Heukelom duidelijk. Hij noemde drie machines die Sidekix naar eigen zeggen “redelijk uniek” maken:

  1. De carton wrap: een machine meet de afmetingen van een product, waarna het karton precies op die afmetingen wordt afgesneden en om het product heen wordt verpakt. Gevolg: minder lucht vervoeren en dus op CO2 besparen.
  2. De gift wrap: het in hoge volumes geautomatiseerd als een cadeautje inpakken van producten. Klanten kunnen hun eigen cadeaupapier van tevoren laten bedrukken of zelf aanleveren, en Sidekix zorgt ervoor dat het als een mooi verpakt cadeautje bij mensen thuis wordt afgeleverd. Dit gebeurde inmiddels ruim een miljoen keer.
  3. De buspacker: deze innovatie is nog in de opstartfase: drie leveranciers maakten voor Sidekix een machine die het voorvouwen, sluiten en via een bedrukt label adresseren van een brievenbuspakketje volledig automatisch uitvoert. Het inleggen van de producten in die buspacks gebeurt nog deels handmatig.

Print moet perfect zijn

Van Heukelom legde vervolgens uit dat print simpelweg perfect en scherp geprijsd moet zijn in de wereld van marketingfulfilment. “Producten met verkeerde rillijnen, vlekkerige bedrukkingen: het wordt door ons en onze klanten allemaal zonder schroom afgekeurd en terug gestuurd en drukkers weten dat ook. Bij Direct Mail praat je bovendien ook over data. Dat gaat tegenwoordig veel verder dan de NAW-gegevens in het brievenhoofd. Het betekent dat je de dataveiligheid moet garanderen, met ook hier steeds hogere eisen, ook in het drukproces zelf. Wij hebben zelfs camera’s boven het productieproces hangen die fouten in de personalisatie van het drukwerk detecteren. Je kunt het niet veroorloven dat bijvoorbeeld de waarde van het prijsbedrag op een cadeaukaart verschilt van de waarde van een prijs die in de begeleidende brief wordt genoemd.”

Print en online: een ideaal huwelijk

De combinatie van print en online is vaak heel krachtig, zo benadrukte Van Heukelom. “Een personaliseerde Direct Mail die in een marketingcampagne wordt opgevolgd door een gepersonaliseerde e-mailing leidt vaak tot een veel hogere conversie op die e-mailing. Om een idee te geven: bij uitnodigingen voor evenementen kan dat wel tot veertig procent aan inschrijvingen schelen, zo heb ik meerdere keren meegemaakt.”

Sidekix als brug tussen twee werelden

Nu is er volgens de marketingadviseur van Sidekix één probleem: de werelden van online en print spreken elkaars taal niet. “Het zijn vaak losse eilanden die elk hun eigen ding doen. Als Sidekix hebben wij ontdekt dat als je print en online goed integreert, je voor klanten heel veel kan betekenen. Nu willen niet alle drukkerijen zelf online specialist worden. Sidekix is voor het eerst op deze Vakdag Print & Sign aanwezig om het signaal af te geven dat wij voor de grafische sector graag die brugfunctie willen vervullen, zodat bedrijven via ons naast hun drukwerkactiviteiten ook met online aan de slag kunnen gaan. Als de grafische industrie een beetje beyond the box gaat denken en niet alleen gaat focussen op de papierprijzen, maar zichzelf ook gaat zien als een sector die end-to-end-marketingoplossingen kan bieden, dan ligt er een mooie toekomst in het verschiet. Sidekix helpt de grafische sector daar graag bij.”

Sidekix was ook als partner aanwezig op de Vakdag Print & Sign 2021 | ????: Ming Chao