Abonneren  Inloggen

Drukbedrijf.nl: ‘Het gaat om the extra mile’

30 september 2021

Wat Rutger Diemel in zijn studententijd startte op een zolderkamer is nu een grafimedia-onderneming met 18 man, recent verhuisd naar een mooi nieuwe locatie. Drukbedrijf.nl in Amsterdam-Duivendrecht is online een flinke speler, maar -opvallend- de omzet komt voor driekwart uit het offline netwerk. ‘We trekken mensen online naar binnen om er goede offline klanten van te maken.’

Drukbedrijf.nl
V.l.n.r.: Drukbedrijf-oprichter Rutger Diemel, Joris Liebregts (head of e-commerce) en Hans Heutink (head of sales & operations).

Leuk pand, veel daglicht en enthousiaste jonge mensen met een passie voor print. Dat is de eerste waarneming van PRINTmatters bij een bezoek aan Drukbedrijf.nl. We zitten aan ‘de keukentafel’ met de ondernemende -want hij doet nog meer en dat lees je in de volgende editie- oprichter Rutger Diemel, head of sales & operations Hans Heutink en head of e-commerce Joris Liebregts. De mannen kennen elkaar uit hun studententijd. Rutger startte zijn bedrijf officieel tijdens de kredietcrisis in 2010, voortbordurend op zijn grafische design- en inkoopervaring in zijn bouwkunde-studentenjaren. ‘Na een kort avontuur als vastgoedmanager koos ik er toch voor een eigen onderneming te starten.’ Na een paar jaar kwam Joris er bij en Hans, die daarvoor 3 jaar werkte bij de opbouw van Drukhetnu.nl in Enschede sloot in 2016 aan. Ondertussen zijn beide mannen partner in de onderneming en is eind 2020 Drukhetnu.nl overgenomen en geïntegreerd.

Drukbedrijf.nl
Fris en strak; het nieuwe pand van Drukbedrijf.

Bijzonder sausje

De luchtige en toegankelijke website voor printproducten toont ook een aantal namen van klanten, zoals Ace & Tate, Marriott International, Nederlandse Loterij, PICNIC, Scotch & Soda, Suitsupply, Van der Valk en Verisure. Indrukwekkend. ‘Ja, wat ooit begon met postertjes voor studentverenigingen en kroegen is uitgegroeid tot een groot aantal klanten waarvoor we een enorm scala aan producten produceren,’ zegt de oprichter. ‘Ik was jaren een manusje van alles; van website bouwen, marketing, grafisch design, strategie tot de weg uitstippelen. Dat is wel wat veranderd, ondertussen startte ik ook andere ondernemingen. De laatste jaren concentreer ik me bij Drukbedrijf.nl op marketing en strategie.’ Op de vraag wat Drukbedrijf.nl onderscheidt van de andere onlinedrukkers komt een opvallend antwoord: ‘We voegen een bijzonder sausje toe aan onze service. Met de naam Drukbedrijf.nl zou je denken dat de business uit online komt, maar 70% komt uit ons netwerk en sales. Een unieke combi waarmee we een mooie business case hebben waarmee we flink verder kunnen groeien. Het gaat ons er om met het online-aanbod mensen naar binnen trekken en met ons extra stukje aandacht, hele goede klanten van te maken.’

Het bedrijfspand van Drukbedrijf.nl

Verlengstuk van marketing

Hans: ‘Wij merken dat bedrijven graag ontzorgd worden. Dat betekent dat de combinatie van persoonlijk contact, je kennis van printmogelijkheden van meer complexe producties en zaken als het verzorgen van fulfilment en verzending de toegevoegde waarde biedt die beslissers omarmen. De kunst is om het verlengstuk van de marketingafdeling te zijn. Met onze kennis adviseren wij organisaties op alles wat te maken heeft met print- en drukwerk. Via online haalden we veel mooie partijen binnen, die we nu vrijwel geheel offline helpen. De kennis die verloren gaat bij reguliere internetbedrijven hebben wij wel in huis. Wij zitten hier echt met vakidioten die the extra mile zetten. Dat is wel onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie. Eigenlijk is het printmanagement in een nieuw jasje. Met een uitdaging, omdat er kennis verloren gaat, moet je intern opleiden. Dat kost tijd, maar wordt waarde.’

Brandportals

Joris: ‘Een aantal klanten helpen we extra via besloten portals. Voor die brand-tooling beheren wij het marketing materiaal van onze klant. Dus als er mensen op communicatie-afdelingen van positie wisselen hoeft niet alles opnieuw uitgevonden te worden. En zo kan er ook efficiënt vanuit diverse locaties besteld worden. Er is een centraal overzicht en de uitingen zijn eenduidig.’ Over de webshop zegt de e-commerceman: ‘Ondanks dat we later zijn begonnen met de online positionering ten opzichte van de grote online concurrenten maakten we een behoorlijke inhaalslag en bevinden ons nu in de top 5. We zien dat juist op de nicheproducten interessante prospects binnenkomen.’ Rutger: ‘Wij proberen juist producten die heel moeilijk online te bestellen zijn, online te krijgen.’ Joris: ‘Klanten beslissen snel. Het is aan ons om alle drempels weg te halen en het zo makkelijk mogelijk te maken online te bestellen. Het gaat om transparantie en voorkomen van frustratie.’

Nieuwerwets klantcontact

Hans: ‘Ook met iets complexere producten moet een offerte in een paar uur klaar zijn, anders ben je te laat. Transparantie qua prijs is essentieel.’ Rutger: ‘Je geeft geld uit om klanten binnen te halen. Dan wil je hoe dan ook dat hij blijft en doorgaat, vandaar ook mogelijkheid om een sample box aan te vragen om te laten zien wat je kan. Of een offerte-aanvraag-optie, waarna wij meteen de telefoon pakken om in gesprek te raken.’ Ook andere zaken worden, mede uit eigen ervaring, zo klantvriendelijk mogelijk ingericht. Hans:’ Zo hebben wij voor onze telefoon geen keuzemenu’s, maar direct een persoon aan de lijn. Het gaat ons niet om 1 bestelling. Je wil dat klanten blijven. We steken ook veel tijd in koffiemomentjes met klanten. Gewoon even langsgaan. We merken dat het op prijs wordt gesteld, zeker bij belangrijke gesprekken is Zoomen niet genoeg. Je ziet meer. En het bevordert de interactie. We hebben een online drive, maar tegelijk een ouderwetse mentaliteit als het gaat om afspraken en persoonlijk contact.’

Geen eigen productie

Drukbedrijf produceert niets zelf. Hans: ‘Doordat we geen eigen productie hebben en niet verplicht zijn ons te richten op het vullen van machines kan je alle aandacht geven aan klanten en producties die wat meer aandacht vragen.’ Hij pakt er een rugzak bij. ‘Mooi voorbeeld, voor onze klant Verisure produceren we drukwerk, maar tijdens een gesprek bleek ook dat ze een rugzak wilden die te koppelen was aan een fietsdrager. Daarvoor creëerden wij via ons netwerk een productcombinatie van tas met een klemsysteem. Uiteraard verzorgden we ook de textielbedrukking. Wij drukken alles op alles en zijn niet gebonden aan eigen apparatuur. Ondertussen hebben we een leveranciersbestand van zo’n 150 bedrijven in binnen- en buitenland, waar we regelmatig mee samenwerken. Met een paar grote Nederlandse partijen hebben we een innige samenwerking en werken we hard aan kennisoverdracht. Onze printmanagers gaan fysiek langs bij die ondernemingen om te ruiken en te proeven, om de beleving en de praktijk te ervaren.’ Joris: ‘Met de partijen waar veel naar toe gaat, maken we automatiseringsslagen. Met koppelingen, zodat alles wat bij ons binnenkomt, uiteraard na een check, met een druk op de knop naar de leverancier gaat.’

Nieuw personeel welkom

Door deze aanpak verwerft Drukbedrijf.nl veel nieuwe relaties dankzij mond-tot-mondreclame. Rutger: ‘De combinatie is de kracht van ons bedrijf. Meedenken over design, over drukwijze en de fulfilment. Dat is die extra mile.’ Het jonge team van het Amsterdamse Drukbedrijf.nl kan nog wel een paar collega’s gebruiken. Hans: ‘Werving is een uitdaging. Dat kan zelfs een rem op groei betekenen, vandaar dat we ook zelf opleiden. Het grafische vak heeft volkomen ten onrechte een stoffig imago, want het is juist hartstikke dynamisch en leuk. Je bent met veel dingen tegelijk bezig en hebt contact met designers, leveranciers en klanten, in binnen- en buitenland. Bij deze dan ook de oproep om bij on aan te kloppen wanneer je op zoek bent naar een super afwisselende en leuke job!’