Drupa 2021 geannuleerd en wordt ‘virtual.drupa’
Na nauw overleg met exposanten en partners wordt de 2021-editie van drupa, 's werelds toonaangevende vakbeurs voor printtechnologieën, geannuleerd vanwege de impact van de coronavirus-pandemie. Het volgende evenement vindt plaats zoals gepland van 28 mei tot 7 juni 2024. Om het momentum tot die tijd vast te houden, houden de organisatoren een vierdaags digitaal evenement met de titel 'virtual.drupa', dat plaatsvindt van 20 tot 23 april 2021, gedurende het tijdsbestek waarop drupa oorspronkelijk was gepland.
'De pandemie heeft veel onzekerheid veroorzaakt bij exposanten en bezoekers over hun aanwezigheid op drupa 2021. Reisbeperkingen en budgetbeperkingen hebben de situatie in de grafische industrie verder verergerd,' legt Erhard Wienkamp, coo van Messe Düsseldorf, uit. 'We hebben deze beslissing genomen in overleg met onze partners, die er volledig achter staan. Het werd voorafgegaan door een gedetailleerd proces waarbij rekening werd gehouden met de huidige omstandigheden en de behoeften van de industrie.'
20 tot en met 23 april een tussenevenement
Sabine Geldermann, project director print technologies, voegt toe: 'Ons primaire doel blijft om de industrie op elke mogelijke manier te ondersteunen om contact te houden op nationaal en internationaal niveau, hun netwerk verder te ontwikkelen en leads te genereren. Daartoe organiseren we van 20 tot en met 23 april een tussenevenement, waarmee we onze exposanten en bezoekers een extra verkoopkanaal bieden en betrouwbare plannen kunnen maken.'
Tot 2024
Claus Bolza-Schünemann, bestuursvoorzitter van Koenig&Bauer en president van drupa, juicht deze aanpak toe: 'Een virtueel evenement heeft precies het juiste format in de huidige tijd,' zegt hij. 'Het bijwonen van drupa onder de gebruikelijke parameters was gewoon een te groot risico voor veel exposanten, gezien de dalende export- en omzetcijfers en de aanzienlijke reisbeperkingen, die ook de bezoekers zouden treffen. Het nieuwe digitale forum is een virtueel platform dat een betrouwbare pijler en een kans biedt om tot 2024 waardevolle communicatie binnen de branche te behouden.'
Future Technologies in the Cube
Het drupa preview-platform, gelanceerd in oktober, geeft al een indruk van hoe 'virtual.drupa' eruit zal zien. Het geeft bedrijven de mogelijkheid om zichzelf en hun innovaties virtueel te laten zien, maar ook om bestaande contacten te onderhouden en nieuwe te leggen via de matchmaking-functie. Bovendien zal het conferentieschema van de vijf drupa-hotspots belangrijke stimulansen bieden en de agenda bepalen voor een online kennisoverdracht. Internationale sprekers uit verticale markten zullen bijvoorbeeld succesverhalen van Future Technologies in the Cube presenteren en de toekomst van onze branche schetsen.
'Waarde en aantrekkingskracht van drupa blijven intact'
'Onze leden vertellen ons dat er nog steeds veel vraag is naar beurzen om hun bedrijf vooruit te helpen. De waarde en aantrekkingskracht van drupa blijven intact. De beslissing om het in 2021 op te schorten is volledig te wijten aan de pandemie,' benadrukt dr. Markus Heering, algemeen directeur van de VDMA Printing and Paper Technology Association. 'Op de lange termijn is het voor ons allemaal belangrijk om drupa als internationaal platform in Europa te behouden, aangezien het de diversiteit van onze industrie laat zien. 200 jaar expertise is geworteld in Europa en moet worden voortgezet. We verwelkomen echter de introductie van het nieuwe digitale platform als tussenoplossing tot 2024.'
Open en concurrerende marktvergelijking
De grafische industrie blijft haar toonaangevende wereldwijde vakbeurs volledig steunen, aldus het persbericht, waarvan het internationale bereik onveranderd blijft. Als platform dat een open en concurrerende marktvergelijking vereist, is het een drijvende kracht achter innovatie, waarvan exposanten en bezoekers in gelijke mate profiteren. Door direct contact kunnen mensen technologische trends en innovaties ervaren en vergelijken en nieuwe synergieën ontdekken. Het nabootsen van zijn impuls, verkoopkracht en unieke sfeer, evenals het vermogen om ideeën uit te wisselen met gelijkgestemde collega's uit de branche en relaties te onderhouden, heeft bepaalde grenzen wanneer het online wordt uitgevoerd. De organisatoren willen aan deze vraag voldoen met 'virtual.drupa' en de jaarlijkse 'Print & Digital Convention' in Düsseldorf, die is ontwikkeld in samenwerking met het Fachverband Medienproduktion.
'De beslissing van vandaag om drupa 2021 te annuleren en het in een ander format te presenteren, was een evenement- en branchespecifiek,' besluit Wienkamp. 'Messe Düsseldorf onderhoudt nauw contact met de autoriteiten en haar partners van alle andere evenementen, en we zullen de omstandigheden tijdig evalueren om de verantwoorde beslissing te nemen.'