Abonneren  Inloggen

Hoe is het met: Ricoh Business Center Amsterdam?

11 mei 2020

Marco Verwoert, eigenaar van Ricoh Business Center in Amsterdam, heeft zo zijn eigen kijk op de coronacrisis. Hij vindt dit geen recessie, maar een pauzeknop. Daarbij komt hij met fiscale suggesties die ondernemers helpen om buffers op te bouwen voor tijden als deze of bij andere calamiteiten.

Zoals vaker ontstaat het contact via LinkedIn. Marco Verwoert plaatste een idee: ‘Ik pleit voor een opbouw van een pandemie of calamiteiten fiscale reserve voor bedrijven. Elk bedrijf mag fiscaalvrij drie maanden integrale kostprijs van de onderneming op een derdenrekening storten, welke bij pandemie of catastrofale calamiteit na goedkeuring belastingdienst fiscaal vrij mag worden aangesproken. Bedrijven moeten worden gestimuleerd, misschien wel verplicht worden, deze reserve op te bouwen. #corona #leteenbeetjeopjebedrijf Klaas Dijkhoff.’

Alleen NOW-regeling voor bedrijven met bestaansrecht

We bellen Verwoert: ‘Ik vind wat van de economische ondersteuning tijdens deze coronacrisis. In de grafische branche is ondersteuning noodzakelijk. Dat is om het volgende: stel je hebt een half miljoen euro omzet. De gemiddelde toegevoegde waarde in de grafische industrie is een procent of tachtig. Dat betekent dat je vier ton bruto marge maakt. Maar als je een ton omzet verliest, verlies je ook tachtig procent bruto marge. Als je jaarwinst 50.000 euro is, sta je direct op zwaar verlies. Maar er zijn ook heel veel branches, waarvan ik zie dat ze door de NOW-regeling een beetje in de lucht gehouden worden, terwijl ze eigenlijk geen bestaansrecht hebben. Dat vind ik het nare van deze crisis. De ondersteuningsmaatregelen van dit noodpakket zijn natuurlijk heel snel in elkaar gezet. Op zich is dat goed, maar ik vind dat wij naar noodmaatregelen moeten om juist bedrijven te ondersteunen die er goed voor staan en daardoor blijven investeren.’

Hulp voor bedrijven die drie jaar winst maken

Wat specifieker: ‘Bedrijven die drie jaar of langer bestaan en die drie jaar een gezonde winst hebben, die nu helaas naar beneden klapt, verdienen hulp. Dat kan bijvoorbeeld door de vennootschapsbelasting 2018, 2019 niet te innen, maar voor resultaat afname te corrigeren.’
Verwoert neemt een voorbeeld uit zijn eigen onderneming. ‘Ik moet vier nieuwe auto’s kopen. Het is een succesvol bedrijf, dus dat gaat wel. Maar ik overweeg toch om die nieuwe auto’s even te laten voor wat het is. Om de huidige auto’s zes maanden extra te huren, omdat ik even wil kijken hoe dit uitpakt. Maar als ik de investering zou kunnen betalen, dankzij het feit dat ik de vennootschapsbelasting voor volgend jaar als ondersteuning niet hoef te betalen, dan koop ik direct die vier nieuwe auto’s. En wat gebeurt er dan met de economie?’

Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen in de grafimedia.
Schrijf in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

Geen recessie, maar pauzeknop

‘Iedereen praat over recessie. Ik vind het een pauzeknop. Als je de economie in de huidige situatie met zijn allen beoordeelt als pauzeknop, dan denk ik dat we een snel herstel hebben. Ik kijk daarbij naar de algemene situatie voor ondernemers. Natuurlijk hebben wij ook een omzetklap, maar van wat wij buiten hebben staan, is voor 98 procent verhuurd. Dus de basis gaat wel door, maar mijn winst neemt af. Dat is jammer en dat doet zeer, maar dat gaat mij de kop niet kosten. Ik ben veel meer bezig met het helpen van de klanten. Ik bekijk daarbij hoe ik met mijn contracten om kan gaan, zodanig dat onze positie wordt beschermd  en de positie van de klant in deze periode wordt verbeterd.’ 

Hotels in Amsterdam helpen

‘Ruim veertig procent van de hotels in Amsterdam zijn klant bij mij. Dan begrijp je wel wat er gebeurt. Deze hotels zijn twee tot drie maanden dicht. Dus ik benaderde actief alle hotelklanten om ze te helpen. Al die klanten heb ik voorgesteld de contractperiode te verlengen met drie maanden gratis. Dan hebben zij in deze tijd geen kosten. Dat idee kost mij geen geld en levert mij aan het einde van de rit niks op behalve dat ik daarvoor beloond hoop te worden in de nieuwe situatie. Ook op andere manieren probeer ik mijn klanten te helpen. Zo besticker ik nu de gevel van mijn pand; niet omdat deze bestickering van levensbelang is voor ons, maar om een grafische klant te helpen. Ook ga ik elke week “thuis uit eten” om de lokale horeca te helpen. Ik denk dat we met zijn allen moet blijven besteden.’