Abonneren  Inloggen

Hoe is het met: Grafische Groep Matthys?

22 april 2020

PRINTmatters peilt bij Nederlandse en Belgische grafimediabedrijven de situatie in deze coronacrisis. Deze keer spreken we met Bart Lauwaert van Grafische Groep Matthys in Turnhout. ‘Van 3 drukploegen naar 1 ploeg, en we schatten onze omzet voor april op max. 25 tot 30% ten opzichte van normale productiemaanden. Dat hakt er dus fors in, dat willen we niet verbloemen.’

De sales- en marketingadviseur voor (koud)foliedrukwerk en verpakkingen licht de situatie verder toe: ‘We opereren sowieso internationaal met klanten in Frankrijk, België en Nederland. Zoals iedereen weet, is de lockdown het strengste in Frankrijk, zijn de maatregelen ook heel strikt in België en is er in Nederland toch net iets meer ruimte om te blijven ondernemen. Het vertrouwen van onze Nederlandse grafische klanten en de mooie opdrachten die we nog steeds krijgen helpt dus om deze periode door te komen. Iets wat we heel erg appreciëren.’

Vouwkartonnage-verpakkingen blijven

Over de marktsegmenten geeft Lauwaert ook opening van zaken: ‘In het segment marketing en promotioneel drukwerk is er nog weinig overgebleven. En sowieso is alles wat gericht is op events weggevallen. De bijzondere boekcovers blijven wel overeind. Misschien dat in deze digitale tijden waarin iedereen noodgedwongen achter zijn/haar laptop zit een mooi gedrukt boek een verademing is voor de geest? Maar vooral de plano drukvellen voor grafische collega’s in de vouwkartonnage-verpakkingen zijn een sterkhouder in deze tijd. Consumenten blijven natuurlijk producten kopen in retail en online en daar moet nog steeds die mooie vouwkarton-verpakking omheen.’

Thuiswerken, maar geen drukpers in de garage

‘In het bedrijf missen we heel erg het informele contact met onze collega’s. Er is wisselende economische werkloosheid afhankelijk van het werk dat nog kan gerealiseerd worden en natuurlijk is tele-werk de norm geworden. Daardoor voelt het wel eens aan dat er grote onzichtbare muren staan tussen de collega’s die van thuis uit kunnen werken, diegene die zonder werk thuis achterblijven en de productiecollega’s die natuurlijk geen drukpers of snijtafel thuis in de garage kunnen plaatsen. Maar de diverse social distancing maatregelen op de werkvloer zijn bij ons wel prima in te vullen. Dus ook wanneer de opdrachten weer aantrekken zullen we in staat zijn om dat met meer personeel aan het werk correct in te vullen.’

Belgische ondersteuning verschilt van Nederlandse

Ook in België worden ondernemingen gesteund door de overheid. ‘De Belgische ondersteuningsmaatregelen zijn wel totaal verschillend van die in Nederland. Misschien een beetje kort door de bocht samengevat, maar ik heb het gevoel dat de Nederlanders vooral het werken én ondernemen blijven ondersteunen door ondernemers te helpen om de lonen te blijven betalen en dat de Belgen focussen op het geven van een uitkering aan de werknemers om dan maar niet meer te werken … Er zijn al meer dan 1,25 miljoen Belgen in de werkloosheid, met een uitkering van de overheid. Een ongezien hoog aantal. Een gezamenlijke Europese aanpak waarin werken beloond wordt, zie ik spijtig genoeg niet zo snel komen, daarvoor zijn de cultuurverschillen te groot.’

Het klassieke telefoongesprek is terug van weggeweest

Lauwaert sluit positief af: ‘Maar er zijn natuurlijk ook positieve zaken te melden. Aan de sales-kant zijn er geen files meer, kunnen vragen en mails bijna meteen beantwoord worden én last but not least is er de terugkeer van het klassieke telefoongesprek. Iedereen blijkt nu plots tijd te hebben om een fijn lang gesprek via de telefoon te voeren … Laat ons dat erin houden.’